A tizenévesek tisztában vannak azzal, hogy milyen fontos az érettségi, mégis sokakat ez nem tántorít el attól, hogy csak minimális erőfeszítést tegyenek a készülésre. Ez azért lehet így mivel az agyuk még nem elég fejlett ahhoz, hogy felfogja mekkora is a tét és ennek hatására változtasson a viselkedésen.
A felnőttek általában elég jók abban, hogy megállapítsák melyik szituációban érdemes rááldozni valamire extra időt vagy odafigyelést. A kutatók kiderítették, hogy amikor a lehetséges nyeremények vagy veszteségek nagyok, akkor a felnőttek jobban teljesítenek mint a fiatalok.
Hogy pontosabb képet kapjanak erről a Harvard Egyetem kutatócsapata 13 és 20 év közötti serdülőket gyűjtött össze, hogy egy játékot játszanak, amíg fMRI felvételeket készítenek az agyukról. A játék bizonyos fordulóiban 20 centet jutalmat ért egy jó válasz, amíg egy rossz válasz miatt 10 centet vesztettek. Viszont későbbi fordulókban a jó válasz már egy dollárt ért, amíg a rossz választ esetén 50 centet kellet fizetniük a résztvevőknek.
A kutatócsapat eredményei szerint az idősebb résztvevők jobban teljesítettek a magasabb tétek esetében, amíg a fiatalabbak nem változtatták meg a viselkedésüket a tétek változásával. Ezen felül az idősebb önkéntesek képesek voltak jobban javítani a viselkedésükön.
“Meglepő módon a a tétekhez való viszonyulás képessége fokozatosan jelent meg a serdülők körében,” mondta Catherine Insel, a kutatás vezetője.
Amikor a csapat az eredményeket az agyi aktivitással is összevetette arra jutottak, hogy a teljesítmény attól függött, hogy mennyire fejlett az adott résztvevő agya. A kortikostriatális hálózat nevű terület tűnt a legfontosabbnak ebben, aminek fontos szerepe van jutalmazó és a viselkedést irányító agyi területeknek az összekötésében és a hálózat fejlődése legalább 25 éves korra éri el a teljes fejlettségét.
Az önkéntesek eredményeit jól előre tudták jelezni a kortikostriatális hálózatuk fejeltségével.
A kutatók szerint ez magyarázatot jelenthet arra, hogy a serdülők miért vesznek fél vállról veszélyes következményű dolgokat. Például a tizenévesek veszélyesebben vezetnek, amikor egy barátjukkal együtt vannak.
Az eredmények hatására több kutató is arra a következtetésre jutott, hogy az iskoláknak újra kellene gondolniuk a serdülők teljesítményének tesztelését.
“Ez a tanulmány arra utal, hogy nem jó ötlet az iskolai teljesítményt egy végső teszt alapján megítélni,” mondta Stefano Palminteri, a párizsi Ecole Normale Superieure-től, aki szerint a a megoldást a gyakoribb kisebb évközi tesztek jelenthetik.
Azonban ez nem csak rossz hír lehet.
“Más oldalról is megközelíthetjük a kérdést,” mondta Palminteri. “A serdülők hasonló erőt fektetnek olyan tevékenységekbe, amik nem ‘fontosak’ és elkezdik preferálni a hobbijaikat az iskolával szemben. Ez jó dolog lehet mivel lehetővé teszi a tizenévesek számára például az összetett szociális képességek tanulását.”